PRAWA RODZICÓW
Prawo do zapoznania się z programem oraz z zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale
Prawo uzyskiwania porad, wskazówek od nauczycieli, pedagoga, psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielenia dziecku pomocy
Prawo uzyskania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka
Prawo wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa
OBOWIĄZKI RODZICÓW
Przestrzeganie Statutu Przedszkola
Wyposażenie dziecka w niezbędną odzież, przedmioty i przybory
Respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji
Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnione osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo Przestrzeganie godzin pracy przedszkola
Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu
Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłocznie5 zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych
Przestrzeganie zasad higieny i bhp na terenie przedszkola
Wykazywanie zainteresowania postępami dziecka w procesie dydaktyczno – wychowawczym
Uczestniczyć w zebraniach rodziców
Utrzymywać stały kontakt z nauczycielem bądź dyrektorem przedszkola w celu uzyskania aktualnych informacji o dziecku |
|
WYCIĄG ZE STATUTU DOTYCZĄCY PRAW DZIECKA
§ 15 p.2
Dzieci w przedszkolu mają prawo do wszystkich praw wynikających z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dyaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej
szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwości i podmiotowego traktowania
ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej
poszanowania jego godności osobistej, poszanowania własności
opieki i ochrony, partnerskiej rozmowy na każdy temat
akceptacji jego osoby |
PRAWA DZIECKA W PRZEDSZKOLU
prawo do rozwoju intelektualnego i fizycznego (zdobywanie wiedzy i różnych umiejętności, doskonalenie myślenia oraz rozumienie siebie i świata-realizacja podstawy programowej)
prawo do życia bez przemocy i poniżania
prawo do nauki religii
prawo do tożsamości
prawo do szczególnej opieki i troski
prawo do prywatności, intymności
prawo do snu i wypoczynku
prawo do zdrowych posiłków
prawo do spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje
prawo do własnego tempa rozwoju, indywidualnych oddziaływań wychowawczych, rozwoju zainteresowań i uzdolnień
prawo do poszanowania jego godności osobistej
prawo do akceptacji takim jakim jest
prawo do aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi
prawo do zabawy i wyboru towarzyszy zabaw
prawo do posiadania osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których można się zwrócić
prawo do spolegliwych umów i kontaktów z dorosłymi
prawo do badań i eksperymentowania
prawo do doświadczenia konsekwencji własnego zachowania (ograniczanego względami bezpieczeństwa)
prawo do jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, ale również prawo nauki regulowania własnych potrzeb |
|
|
|
|
|